Szkolenia i treningi. Refleksje praktyka.
Poniżej zamieszczone są moje refleksje na temat szkoleń, treningów i rozwoju. Sięgam tu oczywiście do literatury tematu, ale piszę, wypowiadam się, jako wieloletni praktyk. Mam nadzieję w przystępny sposób przybliżam tematykę osobom zainteresowanym. Zwłaszcza tym, które rozważają wysłanie na szkolenie swoich pracowników, jak i tym, które wybierają się na takowe, a także tym, które same poszukują inspiracji do rozwoju.
Zwracam też uwagę na fakt, że szkolenie realizowane w organizacji nie jest lekarstwem na wszystko. Musi mieć ono swój precyzyjnie określony cel i, aby przyniosło efekt, musi wydarzyć się parę rzeczy przed nim i parę po nim. Ale to już inna historia.
Przemysław Spych
Jak wpadają do głowy pomysły? Jak tworzą się nasze mapy doświadczeń? Trochę o kreatywności, a trochę o coachingu.
To pytanie powinien sobie postawić każdy uczestnik szkolenia, jak i osoba wysyłająca na szkolenie pracowników. W felietonie próbuję rzeczowo i konkretnie wyjaśnić tę kwestię.
Czy istnieje droga na skróty do wiedzy i doświadczenia tak potrzebnych w każdej pracy.
Materiał w przystępny sposób omawia poziomy kompetencji i przedstawia drogę do tego, aby w czymś stać się dobrym.
Artykuł na konkretnym przykładzie przedstawia różne metody pozyskiwania wiedzy i umiejętności, oraz próbuje doprecyzować pojęcia: szkolenie, warsztat i trening.
Felieton przedstawia problematykę wpływu portali społecznościowych na rozwój i postawy dzieci, czyli przyszłych dorosłych.
Materiał omawia wstępną fazę szkolenia i porusza problem przełamywania naturalnej, początkowej bierności uczestników.
Felieton rozpoczyna szerszy cykl artykułów, który poświęcony będzie "uczeniu się" ludzi. Pierwsza część zawiera wstępne wyjaśnienia oraz przedstawia problem rozpraszania uwagi.
Artykuł omawia pierwszy kontakt z klientem. Proponuje odrzucenie utartych schematów i kreatywne podejście do tematu.
Materiał przedstawia cechy jakim powinna odpowiadać sala szkoleniowa i odpowiada na pytanie, czy szkolenia powinny być organizowane w siedzibie zleceniodawcy.
Druga część felietonu przedstawia narzędzia retoryczne trenera i szkoleniowca na konkretnym przygładzie, zabierając czytelnika w daleką podróź.
Felieton przedstawia podstawowe narzędzia retoryczne trenera, szkoleniowca używane podczas wykładów.
Felieton na kilku przykładach przedstwia szeroko rozumiany problem komunikacji międzyludzkiej.
Artykuł omawia różnice w rozumieniu pojęcia „szkolenie” i wynikające z nich nieporozumienia.